dinsdag 19 mei 2015

Niet zoeken maar vinden

Als informatieprofessional kan ik mijzelf nog als relatief groentje beschouwen. Sinds 1 maart van dit jaar ben ik vakreferent wiskunde en natuurwetenschappen in Leiden. Een achtergrond in de bibliotheken heb ik niet; mijn kennis ligt meer op het vlak van de chemie en wetenschapsjournalistiek. Juist daarom denk ik dat deze Vogin-cursus voor mij belangrijk is.
Tijdens de cursus wil ik graag leren zoeken, of liever gezegd, leren vinden op een geordende manier die ik ook aan studenten kan aanleren. Als journalist heb ik veel ervaring met lastige zoekklussen, maar dan wel vanuit een heel andere benadering, met een ander doel en met andere tools.
Een complete lijst met wetenschappelijke artikelen is vaak niet het gewenste eindresultaat. Zoals Jeroen Bosman al zei: journalisten zoeken wel achtergrondinformatie en volgen trends, maar ze willen vooral ook mensen spreken die midden in de ontwikkeling staan. En daarop was een groot deel van mijn zoekwerk ook gebaseerd.

2 opmerkingen:

  1. Wetenschappelijke artikelen als eindresultaat is voor mij ook geen doel op zich. HBI ICT studenten (mijn doelgroep) richten zich op praktische oplossingen of producten.

    BeantwoordenVerwijderen