woensdag 18 november 2015

Wie (goed) zoekt die vindt..

Je bent nooit te oud om te leren, waarom dan niet een verdiepingslag maken op het gebied van informatie en vooral de ontsluiting ervan? Ik heb mij aangemeld voor de VOGIN-cursus “Geautomatiseerd Opsporen van Informatie” en ik verwacht er wel wat van. Naast de onvermijdelijke “a-ha” momenten van herkenning, verwacht ik nieuwe invalshoeken (denk: zoekstrategieën) te horen en te ervaren. Het informatielandschap, bezaaid met oneindig veel technologische ontwikkelingen, is er alleen maar uitgebreider op geworden. Vanuit die gedachte hoop ik dat deze cursus mij een goede “overall” blik geeft op wat er bestaat en hoe ik mij binnen dit landschap nog beter kan bewegen.
Efficiënt zoeken en daarmee goed en snel vinden zijn belangrijke elementen binnen het informatie-vakgebied. Bij het kantoor waar ik werk willen de 'opdrachtgevers' hun informatie vaak snel en tot vijf cijfers achter de komma nauwkeurig ontvangen. Waar liggen er valkuilen en hoe kritisch moet ik zijn naar mezelf toe? Ik hoor graag over de (voor mij) nieuwe beschikbare bronnen en welke praktische tips (do's and don'ts) kan ik binnenkort inzetten in mijn dagelijkse werk.
Mijn persoonlijke belangstelling gaat uit naar taal en taalcreativiteit. Het taalelement speelt een belangrijke rol bij het zoekproces. Wellicht ga ik hier meer over horen. Ik ben benieuwd..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten