dinsdag 19 november 2013

Van Beginner naar Vogin-er

Halverwege de eerste Vogin-cursusdag... Wat een berg aan informatie! Ik heb het gevoel dat dit vijf hele interessante dagen gaan worden. Het smaakt nu alvast naar meer.  

De eerste opdracht: verkenning van verschillende zoeksystemen. Een interessante was europeana.eu. Ik moest me inhouden om niet allemaal leuke feitjes te gaan opzoeken. Laat ik me beperken tot de opdracht: is het primair, secundair of tertiair? Welke onderwerpen kun je er vinden? En kun je ook informatie toevoegen?

Deze opdracht is een goede manier om snel te scannen hoe verschillende zoeksystemen werken. Maar, oei, de tijd: nog vijf zoeksystemen te gaan. Nee, nou niet blijven hangen bij die ene foto van de Trinity college library in Dublin!

Veel gehoord en geleerd dus deze dag. Ik zou alleen wel willen dat mijn hoofd ook een zoekmachine had... Dan kon ik alles makkelijker terug vinden.

En wat verwacht ik van deze cursus? Zelf oefenen met het zoeken in verschillende zoeksystemen. Screenen en scannen van verschillende zoekresultaten. En ook de andere kant op: hoe kun eigenlijk je (als organisatie) zelf een gebruiksvriendelijke database opbouwen?

Nog genoeg te leren dus!

En zo is de tweede opdracht (plaats een weblog) ook af!

Groetjes,
Karin

PS. Toch even die mooie foto van de Trinity college library ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten