vrijdag 5 juni 2009

Overdonderd en overweldigd

Wat is er veel mogelijk! Dat is eigenlijk de overheersende gedachte na vandaag over zoekstrategieen.

Ik schrijf dit terwijl de antwoorden gedeeld worden over o.a. schizophrenie en voor het afsluitende half uurtje van Eric. (Inmiddels heeft Eric het overgenomen...).

Het is heel goed geweest om zelf te proberen. Op een scherm zoekend naar knoppen, velden, go en search buttons, tabbladen, indexen: veel zit verstopt, totdat je 't een keer hebt gezien.

Ook het feitelijk uitvoeren van opdrachten heeft mij erg geholpen. Door zelf te spelen met de elementen en de beschikbare mogelijkheden in een database wordt het tastbaarder.

Flexibiliteit is bij zoeken denk ik nu een voorwaarde. Het is zo makkelijk je gebruikelijke manier van zoeken (bijna) altijd toe te passen. En met de ervaringen van vandaag denk ik dat het de moeite waard kan zijn om juist ook in systemen die je al vertrouwd zijn, voor mij b.v. de Aleph catalogus, eens naar andere mogelijkheden te kijken. Jezelf op te frissen in 'Wat kan er nog meer?'

En bij het gebruik van nieuwe databases: het is goed te weten dat er altijd wel ergens een 'guide' is, die je wegwijs kan maken in het gebruik.

Iedereen alvast een prettig weekend,
volgende week meer... ik kijk er naar uit!

Nieneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten